söndag 3 januari 2016

Hej igen, bloggen!

Sista inlägget gjorde jag den 16 mars 2014. Har inte känt för att blogga då det har hänt otroligt mycket sedan dess. Många tråkiga saker men också några roliga!

Mamma dog i augusti 2014 efter en kort tids vistelse på Hospice här i stan. Saknar henne mer och mer för var dag som går. Att tömma hennes lägenhet och städa bort ett helt liv är bland det värsta jag gjort. Kunde aldrig ana att det skulle kunna röra upp så mycket känslor, och jag vill bara gråta när jag tänker på allt jag hittade; omsorgsfullt sparat. Till och med mina tappade mjölktänder... Har tagit rätt på den del saker jag minns från min barndom för affektionsvärdets skull, men jag är långt ifrån någon hoarder så mycket fick gå till välgörenhet. Bouppteckning och bodelning ordnade jag med själv och det känns bra att ingen annan var inne och rotade runt i mammas kvarlåtenskap. Mamma hade en mycket stark integritet, så även pappa som lämnade oss redan 1999 efter en väldigt kort tids sjukdom.

Jag är sjukskriven sedan midsommar 2015, då ryggen är totalpajad. Har blivit erbjuden en scoliosoperation som innebär att hela ryggraden blir stelopererad. Några garantier för att jag blir bättre kan läkaren inte ge, det kan snarare bli åt andra hållet. Har inte fattat något beslut ännu hur jag ska ställa mig till detta. Faktum är att jag blir sämre och sämre. Men alternativet att riskera att hamna i rullstol känns inget vidare. Jag resonerar som så att jag vet vad jag har men inte vad jag får.

Patriks lägenhet är fortfarande inte såld. Det är en riktig surdeg, men det kommer hela tiden saker emellan. Jakten tar mycket tid, han jobbar på tok för mycket och det är massa saker som ska klaffa för att det ska bli av. Men, men...han har i alla fall fått lägenheten värderad och har varit i kontakt med två mäklare så kanske det blir av snart. I våras köpte vi oss en gemensam bil också så vi kan dra husvagnen. Vi gör små gemensamma förbättringar här i lägenheten och planerar för fullt att renovera badrummet. Det känns så bra att det är vi två!

Hur bedriver jag då mina dagar som sjukskriven? Ja, det värsta för mig är att sitta och ligga ner, så jag tillbringar mesta tiden i rörelse. Älskar att baka och laga mat, och någon har sagt åt mig att jag borde starta en matblogg. Det vet jag väl inte om jag borde men jag kommer nog att dela med mig av lite av det jag skapar, bara för att. Är lyckligt lottad som har en karl som jagar så det blir mycket gott av älgkött! Har snöat in lite på att baka surdegsbröd också till Patriks förtjusning, så det blir allt en del sånt också.

Nu ska jag gå och ta rätt på älgsteken som vinbräserats i snart fyra timmar! Ska bli skoj att se hur den artat sig för jag har aldrig provat att tillreda stek på detta sätt. Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar